Wyobraź sobie, że jesteś marką, i to marką premium – w dzisiejszym świecie to doskonałe narzędzie do wyróżnienia się w tłumie, zbudowania swojej wiarygodności i rozpoznawalności. Mądre zarządzanie sobą i unikalnymi cechami, które czynią Cię wyjątkowym, może znacząco wpłynąć na zawodowe relacje i pozycję na rynku pracy.
Poznaj siebie
To najtrudniejszy z etapów – samoświadomość otwiera jednak cały wachlarz nowych możliwości. Amerykański biznesmen, pisarz i guru z zakresu zarządzania, Tom Peters, przekonuje, że każdy z nas jest brandem podobnym do Google czy Pepsi, i wchodząc na rynek pracy właśnie tak powinniśmy się postrzegać, w pierwszej kolejności zadając sobie pytanie: „czym mój produkt lub usługa wyróżnia się na tle innych?”. Proces budowania marki osobistej bazuje na połączeniu technik wypracowanych przez dziedziny takie jak coaching, mentoring, marketing i działania wizerunkowe, jednak tylko osoby dobrze znające swoje najsilniejsze strony, a przy tym naturalne i w pełni autentyczne, będą zarządzać swoją marką w sposób świadomy i długofalowy. Dzięki procesowi realnego odkrywania siebie zyskujemy wiedzę na temat tego, jakie wartości są dla nas najistotniejsze, w co wierzymy i co chcemy przekazać innym, w jakim środowisku czujemy się najlepiej, jakimi ludźmi chcemy się otaczać i jak powinniśmy się z nimi komunikować. Wiemy też, w jaki sposób nasze wady i zalety wpływają na naszą pracę i nasz rozwój. Warto także wybadać, jak postrzegają nas inni, a jakie opinie o sobie chcielibyśmy usłyszeć za kilka lat – i wytrwale pracować nad tym, by te wyobrażenia się ziściły. W końcu, jak twierdzi Jeff Bezos, „Twoją marką jest to, co mówią o Tobie inni, kiedy wyjdziesz z pokoju”.
Co możesz zaoferować innym?
Joanna Malinowska-Parzydło, publicysta blogosfery Harvard Business Review i autorka książki „Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą”, podkreśla, że wbudowaniu marki ważne jest wszechstronne promowanie własnej osoby, ale nie chodzi tu o nieprzemyślane spamowanie – najistotniejsze jest przede wszystkim przekazywanie wartościowych treści, dzielenie się tym, co inni uważają za użyteczne i przydatne. Podstawą jest tu świadoma komunikacja na różnych płaszczyznach. Warto także zadać sobie pytanie, jak możemy wykorzystać swoje dotychczasowe doświadczenie, by pomóc danej organizacji, w jaki sposób rozwiązujemy problemy, co zyska zespół pracujący z nami oraz które z naszych unikalnych umiejętności najbardziej przyczynią się do rozwoju firmy. Istotne jest otwarcie na innych i empatia – badania dowodzą, że inteligencja emocjonalna zwiastuje większą efektywność w pracy, niż IQ, umacniając jednocześnie wszelkie zawodowe i prywatne relacje.
Personal branding, a pozycja na rynku pracy
Bardzo ważne jest, by wizerunek, jaki próbujemy wykreować był spójny – w CV, podczas rozmowy kwalifikacyjnej, ale i w sieci. Joanna Malinowska-Parzydło podkreśla, że dociekliwy rekruter robi wszechstronne rozeznanie: czy kandydat publikuje interesujący kontent, jakie wartości promuje w przestrzeni publicznej, czy działa aktywnie na rzecz innych, czy ma pasje i w jaki sposób zarządza swoim wizerunkiem w social media. Wszystko to wymaga z naszej strony zainwestowania dużej ilości czasu, uwagi i pieniędzy, jednak efekty są tego warte. Skutecznie zbudowana marka osobista zwiększa zasięg naszych działań i sprawia, że stajemy się bardziej widoczni na konkurencyjnym rynku pracy pełnym specjalistów, wyróżnia naszą wyjątkowość oraz zwiększa wpływ i siłę oddziaływania na rzeczywistość. Pociąga to za sobą również sporą odpowiedzialność: stajemy się pewnego rodzaju firmą PR, a nasza marka wymaga ciągłości komunikacji i aktywnych działań podtrzymujących wypracowany wizerunek oraz świadomego przywództwa, które skupi wokół nas odpowiednich odbiorców i wartościowych klientów.