Obecnie mamy rynek pracodawcy, co oznacza, że statystycznie nieco trudniej jest znaleźć Polakom zatrudnienie. Co jednak zrobić, aby wyróżnić się na tle konkurencji i przekonać do siebie rekrutera?

Stwórz dobre CV

Dobre Cv powinno posiadać następujące sekcje: 

  • dane osobowe
  • podsumowanie zawodowe 
  • doświadczenie 
  • wykształcenie 
  • umiejętności 
  • zainteresowania 

Pamiętaj, aby było ono estetycznie zrobione i estetycznie sformatowane. Umieść swoje profesjonalne zdjęcie. Pomyśl o tym, w jaki sposób możesz się wyróżnić. Nie zapomnij o umieszczeniu klauzuli. Postaraj się dopasować dokument do oferty pracy, do której chcesz aplikować. Według analiz Interviewme (serwisu z poradami zawodowymi)  w 2025 roku rekruterzy będą kłaść większy nacisk na dostosowanie do wymagań konkretnej oferty pracy.

Pomyśl, jak kreatywnie się wyróżnić 

Jesteśmy rekruterami. Niekiedy otrzymujemy setki CV, które wyglądają niemal identycznie. Spróbuj wczuć się w naszą rolę. To naprawdę trudne, wybrać właściwą osobę, kiedy propozycje są tak bardzo podobne.

Jak możesz wykorzystać tę wiedzę? Podejdź do tematu kreatywnie! Zastanów się, co może wyróżnić właśnie Ciebie na tle innych? Podpowiadamy:

  • pokazanie swoich umiejętności – kiedy nikt nie prosi Cię o wykonanie zadania, a Ty je zrobisz, to wykazujesz dużą proaktywność. Aplikujesz na stanowisko researchera? Zrób research konkurencji i pokaż go zespołowi.
  • pochwal się wynikami – informacja o tym, co zrobiłeś konkretnie, w jaki sposób, dla kogo i jaki dało to efekt, to namacalny dowód na to, że znasz się na tym, co robisz. Nie tylko buduje Twój autorytet, ale jest silnym argumentem, dlaczego to właśnie Ciebie warto przyjąć do zespołu.
  • opinie – zgodnie z technikami wywierania wpływu na ludzi opracowanymi przez Roberta Cialdiniego (amerykański psycholog), decyzje zakupowe podejmujemy na podstawie decyzji innych ludzi. Przekładając tę analogię na proces rekrutacyjny – jeśli byli pracodawcy napisali na Twój temat i Twoich kompetencji rzetelną opinię, załączenie jej dodatkowo do CV może wpłynąć na decyzję rekrutera o przyjęciu właśnie Ciebie na wskazane stanowisko.

Poznaj firmę 

Nie musisz wiedzieć wszystkiego na temat firmy, do której aplikujesz, ale przede wszystkim powinieneś wiedzieć, czym się zajmuje. Mnóstwo osób niestety składa CV, a na rozmowę przychodzą nieprzygotowani. To niezbyt dobre wrażenie. Dlatego przed umówionym spotkaniem przeanalizuj stronę internetową i zapoznaj się z social mediami marki, do której aplikowałeś. Dużym wyróżnikiem może być spojrzenie na media społecznościowe firmy pod kątem tego, czym się zajmujesz. Przykładowo, jeśli aplikujesz na Dyrektora Sprzedaży, zwróć uwagę na to, jak firma komunikuje się z klientami, jakie strategie sprzedaży stosuje. Przygotuj konkretne uwagi lub pomysły, które możesz zaproponować podczas rozmowy, aby pokazać swoje zaangażowanie i zrozumienie branży. Takie podejście z pewnością wyróżni Cię na tle innych kandydatów i zwiększy Twoje szanse na sukces.

Ubierz się profesjonalnie 

Ubiór to pierwsza rzecz, na którą zwracamy uwagę. W języku polskim mamy powiedzenie, które sugeruje, że nie powinniśmy nikogo oceniać po wyglądzie. Jest to prawda, ale nie do końca, ponieważ wszyscy oceniamy po wyglądzie. Mało tego, uważamy, że osoba w garniturze jest bardziej kompetentna od tej w zwykłym T-shircie. Czy to prawda? Nie zawsze. Jednak w kontakcie z nowo poznaną osobą liczy się pierwsze wrażenie. Kiedy chcemy znaleźć pracę, zależy nam, aby było ono jak najlepsze. Aby tego dokonać, trzeba ubrać się odpowiednio do okazji, czyli schludnie i elegancko.

Bądź punktualny 

Punktualność jest podstawą. Pokazuje, że szanujemy czas drugiego człowieka. Dlatego bądź na spotkaniu, nawet 5–10 minut szybciej.

Przygotuj Elevator Pitch 

Elevator Pitch to nic innego jak krótka i zwięzła prezentacja Ciebie w zaledwie 30 sekund. Nazwa pochodzi od sytuacji, w której spotykasz ważną osobę (np. inwestora, pracodawcę czy klienta) w windzie i masz tylko tyle czasu, ile trwa wspólna podróż, aby przedstawić siebie, swój pomysł i jeszcze do niego przekonać.

W skrócie, jest to maksimum konkretów w jak najkrótszym czasie.

Przykład Elevator Pitch zastosowanego w praktyce:

,,Dzień dobry, nazywam się Anna Kowalska i od ponad 8 lat zajmuję się zarządzaniem sprzedażą w branży technologicznej. W mojej ostatniej roli jako Dyrektor Sprzedaży w firmie XYZ zwiększyłam przychody działu o 35% w ciągu dwóch lat dzięki wdrożeniu strategii sprzedaży opartej na analizie danych i automatyzacji procesów. Jednym z moich kluczowych osiągnięć było też zbudowanie zespołu, który nie tylko realizował cele, ale także osiągał najlepsze wyniki w regionie. Widzę, że w Państwa firmie kładziecie duży nacisk na rozwój nowych rynków – chętnie opowiem, jak moje doświadczenie może pomóc w realizacji takich celów.’’

Mów mniej o sobie, a więcej o korzyściach współpracy z Tobą 

Rekruter ma jeden cel – znaleźć najlepszego specjalistę do zespołu. Pomóż zatem udowodnić mu, że to właśnie Ty jesteś idealnym kandydatem. Nie mów więc przez całą rozmowę o sobie. Powiedz o tym, jakie korzyści mogą wyniknąć dla pracodawcy z zatrudnienia właśnie Ciebie. Podaj liczby – to właśnie one budują autorytet. Oczywiście muszą być zgodne z prawdą i Twoim doświadczeniem.

Np. W firmie XYZ zwiększyłem sprzedaż o 20% w ciągu pierwszych sześciu miesięcy, wdrażając nową strategię marketingową i automatyzując kluczowe procesy. Dzięki temu zespół mógł skupić się na budowaniu relacji z klientami, co zaowocowało większą liczbą długoterminowych kontraktów.

Utrzymuj kontakt wzrokowy podczas rozmowy 

Według badania Undercover Recruiter, 67% szefów wykazało, że brak utrzymywania kontaktu wzrokowego i długie błądzenie wzrokiem po ścianach dyskwalifikuje pracownika. Zatem, utrzymuj kontakt wzrokowy, uśmiechaj się naturalnie i aktywnie słuchaj

Jak się skutecznie wyróżnić na tle konkurencji i znaleźć pracę w 2025 roku? 

Rynek pracy mocno się zmienia i wymaga od kandydatów coraz więcej. To, czy dany kandydat znajdzie pracę, czy nie, w dużej mierze zależy od jego kompetencji. Raport Pracuj.pl pokazuje, że 62% badanych uważa, iż kompetencje cyfrowe są kluczowe dla utrzymania zatrudnienia. Niemal 86% pracodawców planuje rekrutacje, ale wiele z nich zmaga się z trudnościami w znalezieniu odpowiednich kandydatów. Warto zatem zastosować powyższe wskazówki, dobrze przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, argumentując swoją znajomość branży oraz wykazując się znajomością firmy, do której aplikujemy.

PS Jeśli przeczytałeś ten wpis i nie jesteś przyszłym kandydatem, a pracodawcą, który chce zatrudnić ludzi, ale nie ma na to czasu – zgłoś się do nas.  Prowadzimy rekrutacje od A do Z!