BY OSIĄGNĄĆ SUKCES, UCZ SIĘ OD WSPÓŁPRACOWNIKÓW

Badania przeprowadzone przez LinkedIn wykazały, że 93 proc. pracowników zostałoby w swojej firmie dłużej, gdyby ta inwestowała w rozwój ich kariery. Tradycyjne korporacyjne programy szkoleniowe pomagają w podnoszeniu kwalifikacji i zdobyciu wiedzy, o ile mierzymy pracowników jedną miarą i z góry zakładamy, że startują z podobnego poziomu. A co z umiejętnościami, które możemy wykorzystać w praktyce? Tu doskonale sprawdzi się metoda peer-to-peer, czyli „nauka od kolegi”.


Szkolenie pracowników jestobecnie nadrzędnym celem większości firm. W czasach, gdy cyfryzacja i automatyzacja stanowią istotę zmian w biznesie, niezwykle ważne jest zrozumienie, jak się uczyć i jak istotne jest odpowiednie ukierunkowanie umiejętności pracowników.80 proc. właścicieli firm uważa różnice w poziomie kwalifikacji w szeregach swojej organizacji za jeden z najpoważniejszych problemów.

Zmieniając podejście do kształcenia pracowników, warto sięgnąć proste, sprawdzone i dostępne na wyciągnięcie ręki sposoby. Jedną z najefektywniejszych i zdobywającą coraz większą popularność jest metoda employee-to-employee, inaczej zwana peer-to-peer learning, czyli nauka umiejętności od współpracowników. Testując tę praktykę w warunkach akademickich, badacze z Uniwersytetu w  Sydney udowodnili, że poprawia ona jakość szkolenia i wzmacnia zaangażowanie studentów. W środowisku pracy pomaga w zdobyciu praktycznych umiejętności, wdrażaniu nowych pracowników, wpływa na sprawniejszą pracę grupową i wyrównuje poziom kwalifikacji.

„Ludzie uwielbiają się uczyć od innych ludzi, ale rzadko koncentrujemy się na tym, czego możemy się nauczyć od współpracowników” – twierdzi Kelly Palmer, współautorka książki „The Expertise Economy” szefowa działu szkoleń w Degreed. Na szczęście coraz częściej mamy świadomość, że to właśnie koledzy z pracy mogą być jednym z najważniejszych elementów układanki, które zadecydują o naszym sukcesie. Jak pokazują wyniki badania Modern Workplace Learning Survey, przeprowadzone na 5000 osób w 65 krajach, metoda nauki peer-to-peerjest tą, w którą pracownicy angażują się najchętniej. Wymiana wiedzy między współpracownikami dla 90 proc. z nich jest kluczowym warunkiem rozwoju w pracy. Tymczasem tradycyjne szkolenia – oparte na modelu zaczerpniętym ze szkolnictwa publicznego – spadły na 10 miejsce preferowanych sposobów pozyskiwania wiedzy. Po wprowadzeniu praktyk peer-to-peer learning, pracownicy deklarują wzrost zaangażowania w powierzone zadania o 85 proc., a 96 proc. z nich chętniej pozostaje w obecnym miejscu pracy. Odnotowano również większą integrację i chęć do współpracy.

W jaki sposób wdrażać w firmie współpracę typu peer-to-peer?

Jedną z metod jest wprowadzenie tradycji „zbierania treści”, czyli najbardziej przydatnych materiałów do nauki. Niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy i powierzonych zadań, po wykonaniu odpowiedniego researchu, znajdziemy mnóstwo inspirujących informacji – dzięki dzieleniu się nimi z innymi, może na tym skorzystać cały zespół. Przykładowo specjalista marketingu w mediach społecznościowych może zebrać artykuły, książki, filmy czy wykłady TED. MasterCard korzysta z mocy zbieranych informacji już od kilku lat. Pracownicy firmy stworzyli własne programy wytyczające treści, które inni mogli wykorzystywać do nauki. Stosowanie usystematyzowanych programów edukacyjnych jest chętnie wykorzystywane przez coraz więcej nowoczesnych firm. Innym sposobem jest wprowadzanie sesji nauki, prowadzonych osobiście lub online. Współpracownicy na wybranych przez siebie panelach uczą się teorii i praktyki, zawsze mogąc liczyć na odpowiedni na feedback – jednym z najlepszych przykładów są wprowadzone w firmie Ericsson „Tygodnie Nauki”, umożliwiające pracownikom wymianę wiedzy i doświadczeń.

Metoda sprawdzi się również w przygotowaniu do pracy w sektorze IT. Poza kompetencjami technicznymi, bezpośrednia nauka od współpracowników pomoże rozwijać umiejętności miękkie i przygotuje do pracy z pozostałymi członkami zespołu projektowego. W konsekwencji, szkolenie typu peer-to-peerznacząco wpłynie na zaangażowanie pracowników, satysfakcję z wykonywanej pracy, jak i wyniki pracy całego zespołu.